Меню

вопросительные предложения в английском языке упражнения для детей

Типы вопросительных предложений. Упражнения.
учебно-методический материал по английскому языку (8 класс) на тему

Раздаточный материал к презентации «Типы вопросительных предложений в английском языке»

Скачать:

Вложение Размер
tipy_voprosov.docx 39.91 КБ

Предварительный просмотр:

Общими вопросами называют такие, на которые можно ответить да или нет. Они задаются ко всему предложению начинаются со вспомогательного глагола, стоящего в начале предложения

Do you know him? Вы знаете его?

Is this bag clean? Эта сумка чистая?

Специальные вопросы имеют целью выяснение какого-либо факта или обстоятельства. Они относятся не ко всему предложению, а к одному из его членов. Начинаются они с вопросительного слова, за которым идёт вспомогательный глагол.

Where do you study ?

Альтернативные вопросы предполагают в ответе выбор между двумя или более предметами, действиями или качествами, выраженными однородными членами предложения, соединенными союзом or ( или). Начинаются со вспомогательного глагола, стоящего в начале предложения

Do you study at the University or at college? Вы учитесь в университете или в колледже?

Разделительные вопросы состоят как бы из двух частей: первая часть представляет собой повествовательное предложение (утвердительное или отрицательное), а вторая — краткий общий вопрос, состоящий из вспомогательного (или модального) глагола в требуемой форме и личного местоимения в именительном падеже. При этом если первая часть вопроса утвердительная, то вспомогательный (модальный) глагол употребляется в отрицательной форме, если же первая часть отрицательная, то вспомогательный (модальный) глагол употребляется в утвердительной форме

You bought the tickets, didn’t you? Вы купили билеты, не так ли?

You had a good time in the country last week, didn’t you?

He hasn’t come back from Moscow yet, has he?

ВОПРОС К ПОДЛЕЖАЩЕМУ

Вопросительное слово WHO, WHOSE или WHAT является подлежащим или определением подлежащего, т.е. занимает место подлежащего. Этот вопрос не требует вспомогательного глагола

Who has written the book?

Отрицательная форма специальных вопросов образуется при помощи отрицательной частицы not, которая в разговорной речи часто сливается с вспомогательным глаголом, стоящим перед подлежащим

Why didn’t you know your lesson?

Почему вы не готовы к уроку?

Why isn’t he coming to see us? Почему он не придет к нам?

Отрицательная форма общего вопроса в английском языке придает ему некоторый оттенок удивления. Такие предложения переводятся на русский язык как вопросы, начинающиеся со слов разве, неужели

Didn’t you know about the meeting? Неужели вы не знали о собрании?

Didn’t you go to the library yesterday? Разве вы не были в библиотеке вчера?

Введём условные обозначения, которые будут применяться в таблицах:

V2 – verb2 — вторая форма глагола или глагол с окончанием -ed, если это правильный глагол .

Ving – verb ing — глагол с окончанием -ing.

V3 – verb3 — третья форма глагола или глагол с окончанием -ed, если это правильный глагол.

В качестве примера разберём общие вопросы, т.к. они являются основой построения всех типов вопросов. На общие вопросы можно получить ответ либо «да», либо «нет». Для построения этих вопросов вспомогательный глагол выносится на первое место. Вот как это будет выглядеть в разных временах:

To be (am/is/are) + S + Ving

Have/has + S + been + Ving

Are you working here?

Have you worked here?

Have you been working here?

To be (was/were) + S + Ving

Had + S + been + Ving

Were you working here?

Had you worked here?

Had you been working here?

Will + S + have + V3(-ed)

Will + S + have + been + Ving

Will you work here?

Will you be working here?

Will you have worked here?

Will you have been working here?

Напомним, что выбор между вспомогательными глаголами am / is / are, do / does, have / has зависит от лица подлежащего данного предложения, то есть, если подлежащим выступает местоимение в третьем лице, единственном числе, то глагол to be принимает форму is, глагол to do — does , а глагол to have – has соответственно.

Упражнения «Типы вопросительных предложений»

1. Задайте общие вопросы к предложениям.

Н-р: Mary grows beautiful flowers in the garden– Does Mary grow flowers in the garden?

The weather is cold today.– Is the weather cold today?

  1. John was tired after work. (Джон устал после работы.)
  2. We live in a small town. (Мы живем в маленьком городке.)
  3. Summer has started at last. (Лето началось, наконец-то.)
  4. They have already left. (Они уже ушли.)
  5. My parents got married in Paris. (Мои родители поженились в Париже.)
  6. She can lose her temper easily. (Она может легко выйти из себя.)
  7. The party will start in time. (Вечеринка начнется вовремя.)
  8. The dogs are sleeping. (Собаки спят.)
  9. The umbrella was broken. (Зонт был сломан.)
  10. He always gives money to homeless children. (Он всегда дает деньги беспризорным детям.)

2. Задайте альтернативные вопросы к предложениям, используя предлагаемые в скобках варианты.

Н-р: Nick wants to become a lawyer . (a waiter — официант) – Does Nick want to become a lawyer or a waiter?

There are five eggs in the fridge. (ten – десять) – Are there five or ten eggs in the fridge?

  1. He will study French in Canada. (German – немецкий)
  2. They are football fans. (hockey – хоккей)
  3. Her granny can tell fortunes from cards . (candles – свечи)
  4. I have made an apple-pie . (a banana cake – банановый торт)
  5. Ann bought a nice dress yesterday. (a skirt – юбка)
  6. This car was manufactured in Japan. (Germany – Германия)
  7. They must pay for the taxi . (the lunch — обед)
  8. The post-office opens at 9. (at 8 – в восемь)
  9. Fiona and John paint their house every five years. (their bedroom – их спальня)
  10. She visited all the museums in Istanbul. (the shops – магазины)

Упражнения «Типы вопросительных предложений»

1. Задайте общие вопросы к предложениям.

Н-р: Mary grows beautiful flowers in the garden– Does Mary grow flowers in the garden?

The weather is cold today.– Is the weather cold today?

  1. John was tired after work. (Джон устал после работы.)
  2. We live in a small town. (Мы живем в маленьком городке.)
  3. Summer has started at last. (Лето началось, наконец-то.)
  4. They have already left. (Они уже ушли.)
  5. My parents got married in Paris. (Мои родители поженились в Париже.)
  6. She can lose her temper easily. (Она может легко выйти из себя.)
  7. The party will start in time. (Вечеринка начнется вовремя.)
  8. The dogs are sleeping. (Собаки спят.)
  9. The umbrella was broken. (Зонт был сломан.)
  10. He always gives money to homeless children. (Он всегда дает деньги беспризорным детям.)

2. Задайте альтернативные вопросы к предложениям, используя предлагаемые в скобках варианты.

Н-р: Nick wants to become a lawyer . (a waiter — официант) – Does Nick want to become a lawyer or a waiter?

There are five eggs in the fridge. (ten – десять) – Are there five or ten eggs in the fridge?

  1. He will study French in Canada. (German – немецкий)
  2. They are football fans. (hockey – хоккей)
  3. Her granny can tell fortunes from cards . (candles – свечи)
  4. I have made an apple-pie . (a banana cake – банановый торт)
  5. Ann bought a nice dress yesterday. (a skirt – юбка)
  6. This car was manufactured in Japan. (Germany – Германия)
  7. They must pay for the taxi . (the lunch — обед)
  8. The post-office opens at 9. (at 8 – в восемь)
  9. Fiona and John paint their house every five years. (their bedroom – их спальня)
  10. She visited all the museums in Istanbul. (the shops – магазины)

3. Задайте специальные вопросы к предложениям, начиная с вопросительных слов в скобках.

Н-р: I am interested in psychology. ( W hat …?)– What are you interested in? (Чем ты интересуешься?)

A strange man came here last night. ( When …?)– When did the strange man come here? ( Когда приходил сюда странный человек?)

  1. The twins were born in June. (When…?)
  2. We had a great time in Disneyland. (Where…?)
  3. Mr. Black can play chess very well. (How…?)
  4. The salad is not fresh. (Why…?)
  5. My wife prefers juice to tea. (Who…?)
  6. Tom orders Japanese food every Friday. (What…?)
  7. I meet a lot of people at work. (Where…?)
  8. They will have lunch at home. (Where…?)
  9. The film has just started. (What film…?)
  10. I have been to the doctor. (Where…?)

4. Выберите из правой колонки верное окончание разделительного вопроса. Переведите вопросы.

Н-р: 1 – е (Она необщительна, не так ли?)

  1. She isn’t sociable, a. mustn’t they?
  2. Mark was satisfied, b. do they?
  3. Your kids never argue with you, c. didn’t she?
  4. Let’s dance, d. do you?
  5. Tom can dive well, e . is she?
  6. Our partners must keep their word, f. won’t it?
  7. Helen has washed up, g. doesn’t she?
  8. You don’t trust me, h. wasn’t he?
  9. Your mum works as an accountant, i. hasn’t she?
  10. It will be cloudy tomorrow, j. did they?
  11. Betty found a new job, k. can’t he?
  12. They didn’t sell their car, l. shall we?

3. Задайте специальные вопросы к предложениям, начиная с вопросительных слов в скобках.

Н-р: I am interested in psychology. ( W hat …?)– What are you interested in? (Чем ты интересуешься?)

A strange man came here last night. ( When …?)– When did the strange man come here? ( Когда приходил сюда странный человек?)

  1. The twins were born in June. (When…?)
  2. We had a great time in Disneyland. (Where…?)
  3. Mr. Black can play chess very well. (How…?)
  4. The salad is not fresh. (Why…?)
  5. My wife prefers juice to tea. (Who…?)
  6. Tom orders Japanese food every Friday. (What…?)
  7. I meet a lot of people at work. (Where…?)
  8. They will have lunch at home. (Where…?)
  9. The film has just started. (What film…?)
  10. I have been to the doctor. (Where…?)

4. Выберите из правой колонки верное окончание разделительного вопроса. Переведите вопросы.

Н-р: 1 – е (Она необщительна, не так ли?)

  1. She isn’t sociable, a. mustn’t they?
  2. Mark was satisfied, b. do they?
  3. Your kids never argue with you, c. didn’t she?
  4. Let’s dance, d. do you?
  5. Tom can dive well, e. is she?
  6. Our partners must keep their word, f. won’t it?
  7. Helen has washed up, g. doesn’t she?
  8. You don’t trust me, h. wasn’t he?
  9. Your mum works as an accountant, i. hasn’t she?
  10. It will be cloudy tomorrow, j. did they?
  11. Betty found a new job, k. can’t he?
  12. They didn’t sell their car, l. shall we?
  1. Was John tired after work?
  2. Do you live in a small town?
  3. Has summer started at last?
  4. Have they already left?
  5. Did your parents get married in Paris?
  6. Can she lose her temper easily?
  7. Will the party start in time?
  8. Are the dogs sleeping?
  9. Was the umbrella broken?
  10. Does he always give money to homeless children?
  1. When were the twins born?
  2. Where did you have a great time?
  3. How can Mr. Black play chess?
  4. Why isn’t the salad fresh?
  5. Who prefers juice to tea?
  6. What does Tom order every Friday?
  7. Where do you meet a lot of people?
  8. Where will they have lunch?
  9. What film has just started?
  10. Where have you been?
  1. Will he study French or German in Canada?
  2. Are they football or hockey fans?
  3. Can her granny tell fortunes from cards or candles ?
  4. Have you made an apple-pie or a banana cake ?
  5. Did Ann buy a nice dress or a skirt yesterday?
  6. Was this car manufactured in Japan or Germany ?
  7. Must they pay for the taxi or the lunch ?
  8. Does the post-office open at 9 or 8 ?
  9. Do Fiona and John paint their house or their bedroom every five years?
  10. Did she visit all the museums or the shops in Istanbul?
  1. е
  2. h – Марк был доволен, не так ли?
  3. b (наречие never делает первую часть предложения отрицательной) – Твои дети никогда не спорят с тобой, не так ли?
  4. l – Давай потанцуем, хорошо?
  5. k – Том умеет хорошо нырять, не так ли?
  6. а – Наши партнеры должны держать свое слово, не так ли?
  7. i – Хелен помыла посуду, не так ли?
  8. d – Ты мне не доверяешь, не так ли?
  9. g – Твоя мама работает бухгалтером, не так ли?
  10. f – Завтра будет облачно, не так ли?
  11. с – Бетти нашла новую работу, не так ли?
  12. j – Они не продали свою машину, не так ли

Источник

Тренировочные упражнения по теме «Вопросительные предложения в английском языку

Text 1. I like dancing best of all. My friend, Jane, likes music and dancing, too. That’s why we go to our School Dance Club. We go there on Tuesdays and Fridays. In the Club we learn to dance modern dances. We started dancing only a month ago. Some students in the club dance better than we do. Kate and Ben are the best in our Club. Next month we will take part in the school concert. Come and see our dance!

Write the questions for these answers .

What does Helen like _____? – She likes dancing.

Who ___________? – Her friend Jane.

Do _____________? – Yes, they dance modern dances.

When ___________? – A month ago.

Where ___________? – In the school concert.

Text 2 . A lot of countries celebrate Father’s Day. Most countries such as the UK, the USA, Canada and Russia celebrate Father’s Day in summer, on the third Sunday in June. It’s the holiday when children try to show their fathers and grandfathers how much they love them. Daughters and sons give their dads and grandpas cards, chocolates and ties. Little children often give handmade gifts to their dads. Most families try to spend the holiday outdoors. But if the weather is rainy or cold, the family enjoys the holiday at home.

Write the questions for these answers .

When ________ ? – In June, on the third Sunday.

What _________ ? – Cards, chocolates and ties.

Who __________ ? – Little children do.

What __________ if the weather is bad? – Stay at home.

What __________ ? – Their love.

Complete the text with the correct form of the verbs in brackets.

Last year I (go) to a new school.

At first I (not / be) very happy.

But soon I (make) new friends there and (start) to like this school.

My school (be) quite large.

There (be) three computer centres in the school.

We also (have) computers in all classrooms.

The school (have) also very good sports facilities: a gym, two tennis courts and a large sports ground.

There (be) a lot of activities that students can do after school.

I (join) the Drama Club and the Tennis Club recently.

Next term our school theatre group (put) on “Peter Pan”.

We (have) different school events every month.

A week ago we (have) a Sports Day.

Unfortunately, I (not /take) in the sports competitions.

2.Write the questions for these sentences.

The school day starts at 8.00 am. – When ____?

The students have I.T. lessons in the school computer centre. – Where ___?

Last Saturday the students performed a musical play “ Т om Sawyer”. — What ___?

He is happy because he has passed the exam. – Why ___?

There were 20 students in the school orchestra. – How many students ___?

Tomorrow the students will go to the wild life park. – When ___?

Look! The teacher is playing basketball with the students. – Who ___?

Выберите книгу со скидкой:

ОГЭ. География. Новый полный справочник для подготовки к ОГЭ

Математика. Новый полный справочник школьника для подготовки к ЕГЭ

Дошкольная педагогика с основами методик воспитания и обучения. Учебник для вузов. Стандарт третьего поколения. 2-е изд.

Считаю и решаю: для детей 5-6 лет. Ч. 1, 2-е изд., испр. и перераб.

Начинаю считать: для детей 4-5 лет. Ч. 1, 2-е изд., испр. и перераб.

Считаю и решаю: для детей 5-6 лет. Ч. 2, 2-е изд., испр. и перераб.

Пишу буквы: для детей 5-6 лет. Ч. 2. 2-е изд, испр. и перераб.

Русско-английский словарик в картинках для начальной школы

ОГЭ. Литература. Новый полный справочник для подготовки к ОГЭ

ЕГЭ. Английский язык. Новый полный справочник для подготовки к ЕГЭ

Рисуем по клеточкам и точкам

ЕГЭ. Информатика. Новый полный справочник для подготовки к ЕГЭ

БОЛЕЕ 58 000 КНИГ И ШИРОКИЙ ВЫБОР КАНЦТОВАРОВ! ИНФОЛАВКА

Инфолавка — книжный магазин для педагогов и родителей от проекта «Инфоурок»

Номер материала: ДБ-922557

38 000 репетиторов из РФ и СНГ

Занятия онлайн и оффлайн

Более 90 дисциплин

Не нашли то что искали?

Вам будут интересны эти курсы:

Оставьте свой комментарий

Ответственность за разрешение любых спорных моментов, касающихся самих материалов и их содержания, берут на себя пользователи, разместившие материал на сайте. Однако редакция сайта готова оказать всяческую поддержку в решении любых вопросов, связанных с работой и содержанием сайта. Если Вы заметили, что на данном сайте незаконно используются материалы, сообщите об этом администрации сайта через форму обратной связи.

Все материалы, размещенные на сайте, созданы авторами сайта либо размещены пользователями сайта и представлены на сайте исключительно для ознакомления. Авторские права на материалы принадлежат их законным авторам. Частичное или полное копирование материалов сайта без письменного разрешения администрации сайта запрещено! Мнение редакции может не совпадать с точкой зрения авторов.

Источник

Читайте также:  сенсорная система и занятия физическими упражнениями
Adblock
detector