Меню

прилагательные с суффиксами английский язык упражнения

Материал для подготовки к ГИА. Словообразование для 8 класса. Суффиксы прилагательных.
тренажёр по английскому языку (8 класс)

Упражнения на образование прилагательных для учащихся 8 класса.

Скачать:

Вложение Размер
suffiksy_prilagatelnyh.doc 34 КБ

Предварительный просмотр:

1. Образуйте от данных существительных прилагательные при помощи суффиксов –ful и -less.

Aim, care, beauty, hope, doubt, fruit, use, power, thank, harm, colour.

2. Образуйте от данных глаголов прилагательные при помощи суффиксов –able и -ible.

To change, to eat, to compare, to convert, to profit, to read, to comfort, to respect, to expect.

3. Образуйте от данных существительных прилагательные при помощи суффикса –al.

Centre, culture, form, intellect, post, accident, comic.

4. Образуйте от данных существительных прилагательные при помощи суффикса –y .

Cloud, dirt, fog, frost, rain, sun, thirst, wind.

5. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали.

А) All my classmates say that I’m (1)________. I enjoy wearing (2)________ clothes. I like to look smart and (3)________. We can’t go through life with the same hairstyle or make-up. It’s very (4)_________ to follow fashion. I hate when people dress alike, because they buy clothes in “chain” stores. I prefer hand-made or design clothes. My classmates say that I’m (5)________, but it’s not a sin, is it? Sometimes I turn up in something really (6)_________. When you are up with fashion you feel you are individual.

TREND, STYLE, ATTRACT, IMPORTANCE, MATERIALIST

В) Water pollution is a serious (1)________ problem today.

“Water, water everywhere, not any drop to drink,” said the sailor from Coleridge’s poem describing to a friend how awful it was to be without drinking water on a ship in the middle of the ocean. It is strange to think that the water around his ship was probably quite safe to drink. It

was (2)________ — but not polluted. The sea waters today are much more (3)_________ . Many seas are used for dumping (4)________ and nuclear waste.

ECOLOGY, SALT, DANGER, INDUSTRY

1. Образуйте от данных существительных прилагательные при помощи суффиксов –full и -less.

Aim, care, beauty, hope, doubt, fruit, use, power, thank, harm, colour.

2. Образуйте от данных глаголов прилагательные при помощи суффиксов –able и -ible.

To change, to eat, to compare, to convert, to profit, to read, to comfort, to respect, to expect.

3. Образуйте от данных существительных прилагательные при помощи суффикса –al.

Centre, culture, form, intellect, post, accident, comic.

4. Образуйте от данных существительных прилагательные при помощи суффикса –y .

Cloud, dirt, fog, frost, rain, sun, thirst, wind.

5. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали.

А) All my classmates say that I’m (1)________. I enjoy wearing (2)________ clothes. I like to look smart and (3)________. We can’t go through life with the same hairstyle or make-up. It’s very (4)_________ to follow fashion. I hate when people dress alike, because they buy clothes in “chain” stores. I prefer hand-made or design clothes. My classmates say that I’m (5)________, but it’s not a sin, is it? Sometimes I turn up in something really (6)_________. When you are up with fashion you feel you are individual.

TREND, STYLE, ATTRACT, IMPORTANCE, MATERIALIST

В) Water pollution is a serious (1)________ problem today.

“Water, water everywhere, not any drop to drink,” said the sailor from Coleridge’s poem describing to a friend how awful it was to be without drinking water on a ship in the middle of the ocean. It is strange to think that the water around his ship was probably quite safe to drink. It

was (2)________ — but not polluted. The sea waters today are much more (3)_________ . Many seas are used for dumping (4)________ and nuclear waste.

ECOLOGY, SALT, DANGER, INDUSTRY

По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Данную презентацию можно использовать не только при подготовке к ГИА, но и в качестве пособия для обобщенного повторения на уроках.

Торетический материал по русскому языку подобран для подготовки к ОГЭ (задания 3-14).

Материал поможет подготовится к экзамену по обществознанию.

В данном разделе представлен краеведческий материал о Блинове Ф.А., первом изобретателе гусеничного трактора в мире.

По теме Past Simple проводится контрольная работа с целью выяснения степени усвоения темы учащимися.

В данном документе собрано большое количество тестовых заданий для проверки знаний обучающихся по теме «Классы неорганических соединений» и подготовке к ЕГЭ по химии.

Проверочная работапо РУССКОМУ ЯЗЫКУ в 5 классе.

Источник

Словообразование. Суффиксы прилагательных в английском языке

В данной статье из цикла «Подготовка к ОГЭ и ЕГЭ. Словообразование в английском языке» мы рассмотрим основные суффиксы прилагательных в английском языке: -ful, -less, -ous, -al, -y, -ic, -ish, -able, -ive, -ent (10), а также посвятим значительное время отработке этих суффиксов. Упражнения на суффиксы прилагательного не только помогут вам подготовиться к экзаменам по английскому языку в виде ОГЭ и ЕГЭ, но расширят ваш словарный запас и будут способствовать развитию языковой догадки.

Суффиксы прилагательных в английском языке

1. Суффиксы прилагательных, образованных от существительных

  1. -ful (выражает наличие качества; beautiful, colourful)
  2. -less (выражает отсутствие качества: colourless, useless)
  3. -ous (слова франц. происхождения, аналог ful: courageous, famous)
  4. -al (central, formal)
  5. -y (cloudy, dirty)
  6. -ic (poetic, domestic)
  7. -ish (выражает национальную принадлежность: Scottish, English, а также слабая степень качества: brownish -коричневатый, reddish -красноватый)
  1. friendly — дружелюбный
  2. lovely — прелестный
  3. lively — деятельный, активный

2. Суффиксы прилагательных, образованных от глаголов

  1. -able /-ible (выражает возможность подвергнуться действию, указанному глаголом: to change – changeable (менять – изменчивый); to eat – eatable (есть – съедобный)
  2. -ive (active, talkative)
  3. -ent /-ant (different, important)

different — difference
important — importance

Суффиксы прилагательных в английском языке. Упражнения

Упражнение 1. Translate into Russian.

  1. She was very thankful for our help.
  2. She likes colourful clothes.
  3. She is a very forgetful girl.
  4. We are not sure that our team will win, but we are hopeful.
  5. They lived a peaceful, happy life.
  6. He was always as helpful as possible.

Упражнение 2.1. Translate into Russian.

a moonless night, a cloudless sky, a noiseless machine, numberless heroes, a motherless girl, a heartless woman, a homeless cat, a leafless tree, a nameless author, a sunless room, a endless war, a lifeless body, a colorless liquid, a friendless child, a sleepless night, careless people, a doubtless victory

Упражнение 2.2. Translate into English.

Безоблачное небо, беспомощный ребенок, бесшумная машина, бесчисленные герои, безжизненное тело, беззаботный ребенок, бессердечная женщина, бездомный кот, дерево без листьев, безымянный автор, комната без солнца, бесконечная война, бесцветная жидкость. Была безлунная ночь. Он выглядел усталым после бессонной ночи.

А. Form adjectives from nouns and translate them.

ОБРАЗЕЦ nerve + ous = nervous (нерв – нервный)

fame — …, humour — …, courage — …, glory (y->i) — …, poison — …, space (i) — …

В. Use the words in the sentences.

  1. We don’t know if these chemicals are ____________ to people.
  2. She became ____________as a writer.
  3. I like to read ___________stories.
  4. There are a lot of ________ snakes in the jungle.
  5. It was a _________victory.
  6. He was a ____________soldier.
  7. They liked the _______________rooms in their new house.

Упражнение 4. The suffix -y.

A. Translate into Russian.

windy day, sunny weather, cloudy sky, sleepy child, dreamy girl, icy wind, healthy food

B. Form adjectives from the nouns and translate them.

ОБРАЗЕЦ swamp — swampy (болото — болотистый)

sand — … , rock — … , juice — … , grass — … , star(r) — … , bone — … , skin(n) — …, water- … , fog (g) — …, swamp — …

C. Put the adjectives from B into this sentences to make them complete.

  1. This … land is very good for farming. Cows and sheep can feed here all the year round.
  2. Peter, eat some more roast beef. You should eat more: you have grown so … (2 variants)!
  3. On such … mornings it’s very difficult to drive, as you can’t see the road clearly.
  4. These are … apples. I like them most of all.
  5. My little brother never eats fish if it is … .
  6. Holidaymakers love the … beaches in the south of Australia.
  7. Why does this coffee taste so … ?
  8. The picture shows the … mountains of Scotland.
  9. The sky is unusually … tonight.
  10. … places have a lot of water in all seasons.

Упражнение 5. Translate into Russian the adjectives, ending with the suffix —ic.

gigantic hound, scientific expedition, domestic animal, academic year, Olympic games, thematic collection, basic knowledge

Упражнение 6. Make up adjectives with the help of suffix -al and translate them.

ОБРАЗЕЦ music – musical (музыка — музыкальный)

industry – …, culture – …, region – …, tradition – …, nature – …, nation – …, agriculture – …, comic – …

Упражнение 7. Суффиксы национальностей

ОБРАЗЕЦ Britain – British

Scotland — …, Spain — …, Sweden — …, Finland — …, Denmark — …, Poland — …, Turkey — …

ОБРАЗЕЦ Russia – Russian

America — …, Australia — . Canada — …, Hungary — …, Belgium — …, Egypt — …, Italy — …, Europe — …

ОБРАЗЕЦ Japan – Japanese

Упражнение 8. The suffix – able.

A. Form the words with the suffix – able.

move — . count — …, eat — …, drink — …, comfort — … , imagine — … , break — … , read — … , respect — …., forget — …, believe — …

B. Use the words in the sentences:

  1. Though the cup is made of thin glass it is not ……….(break).
  2. She thought of all names ………to guess the name of their new classmate. (imagine).
  3. Everybody respects him. He is very …….. (respect).
  4. I can’t read the book. It is not ……(read).
  5. The nouns are divided into …………. and un…………… (count).

Упражнение 9. Form the words with the suffix –ive.

create — … , impress — … , progress — …, act — … , mass — … , impulse — …

Упражнение 10. Read the adjectives and spell the suffixes used in forming them.

ОБРАЗЕЦ changeable — The adjective changeable is formed with the help of the suffix -able.

successful, cloudless, collective, central, comic, satirical, dangerous, faultless, misty, courageous, aggressive, national, breakable

Упражнение 11. Translate these combinations; say what words the adjectives are formed from.

a washable shirt, a skilful worker, democratic forces, the postal service, groundless suspicions, a humorous story, a gloomy scene, salty ham, professional interest, peaceful labour, a noiseless machine, a courageous soldier, a lucky ticket, a continental climate, a dusty road.

Упражнение 12. Copy and translate all these adjectives. Learn them by heart

B. Listen to the adjectives and translate them by ear.

На этом пока все! Буду рада, если моя статья окажется вам полезной и вы поделитесь ссылкой в соцсетях!

С уважением, автор Татьяна Н.

Источники: упражнения взяты из разных пособий, частично переделаны и и изменены. В частности использованы учебники «Английский язык 5-11 класс» авторы Афанасьева О.В., Михеева И.В.

Источник

Упражнение 3 на суффиксы прилагательных

Здесь находится упражнение 3 на тренировку суффиксов английских прилагательных.

Вместо многоточия впишите соответствующие английские ПРИЛАГАТЕЛЬНЫЕ:

1. enjoy (наслаждаться) – … (приятный)
2. hospitalize (помещать в больницу) – … (гостеприимный)
3. forget (забывать) – … (незабываемый)
4. help (помогать) – … (беспомощный)
5. respond (отвечать) – … (ответственный)
6. humor (юмор) – … (смешной)
7. nerve (нерв) – … (нервный)
8. fame (слава, известность) – … (знаменитый)
9. impress (производить впечатление) – … (впечатляющий)
10. danger (опасность) – … (опасный)
11. use (использовать) – … (бесполезный)
12. create (творить, создавать) – … (творческий)
13. talk (говорить) – … (разговорчивый)
14. expenses (расходы, издержки) – … (дорогой)
15. care (заботиться) – … (заботливый, внимательный)
16. wonder (удивлять) – … (удивительный)
17. beauty (красота) – … (красивый)
18. use (польза) – … (полезный)
19. help (помогать) – … (готовый помочь)
20. industry (трудолюбие) – … (трудолюбивый)
21. succeed (иметь успех) – … (успешный)
22. laze (лентяйничать) – … (ленивый)
23. fantasy (фантазия) – … (фантастический)
24. fun (забава) – … (забавный)
25. socialize (общаться) – … (общительный)
26. dirt (грязь) – … (грязный)
27. noise (шум) – … (шумный)
28. friend (друг) – … (дружелюбный)
29. love (любовь) – … (очаровательный)
30. day (день) – … (ежедневный)
31. friend (друг) – … (недружелюбный)
32. energy (энергия) – … (энергичный)
33. history (история) – … (исторический)
34. science (наука) – … (научный)
35. culture (культура) – … (культурный)
36. music (музыка) – … (музыкальный)
37. classic (классик) – … (классический)
38. type (тип) – … (типичный)
39. chemistry (химия) – … (химический)
40. Russia (Россия) – … (русский)
41. love – … (любящий)
42. use (использовать) – … (использованный)
43. noise (шум) – … (бесшумный)
44. week (неделя) – … (еженедельный)
45. anger (гнев) – … (сердитый)

1. enjoy (наслаждаться) – enjoyable (приятный)
2. hospitalize (помещать в больницу) – hospitable (гостеприимный)
3. forget (забывать) – unforgettable (незабываемый)
4. help (помогать) – helpless (беспомощный)
5. respond (отвечать) – responsible (ответственный)
6. humor (юмор) – humorous (смешной)
7. nerve (нерв) – nervous (нервный)
8. fame (слава, известность) – famous (знаменитый)
9. impress (производить впечатление) – impressive (впечатляющий)
10. danger (опасность) – dangerous (опасный)
11. use (использовать) – useless (бесполезный)
12. create (творить, создавать) – creative (творческий)
13. talk (говорить) – talkative (разговорчивый)
14. expenses (расходы, издержки) – expensive (дорогой)
15. care (заботиться) – careful (заботливый, внимательный)
16. wonder (удивлять) – wonderful (удивительный)
17. beauty (красота) – beautiful (красивый)
18. use (польза) – useful (полезный)
19. help (помогать) – helpful (готовый помочь)
20. industry (трудолюбие) – industrious (трудолюбивый)
21. succeed (иметь успех) – successful (успешный)
22. laze (лентяйничать) – lazy (ленивый)
23. fantasy (фантазия) – fantastic (фантастический)
24. fun (забава) – funny (забавный)
25. socialize (общаться) – sociable (общительный)
26. dirt (грязь) – dirty (грязный)
27. noise (шум) – noisy (шумный)
28. friend (друг) – friendly (дружелюбный)
29. love (любовь) – lovely (очаровательный)
30. day (день) – daily (ежедневный)
31. friend (друг) – unfriendly (недружелюбный)
32. energy (энергия) – energetic (энергичный)
33. history (история) – historic (исторический)
34. science (наука) – scientific (научный)
35. culture (культура) – cultural (культурный)
36. music (музыка) – musical (музыкальный)
37. classic (классик) – classical (классический)
38. type (тип) – typical (типичный)
39. chemistry (химия) – chemical (химический)
40. Russia (Россия) – Russian (русский)
41. love – loving (любящий)
42. use (использовать) – used (использованный)
43. noise (шум) – noiseless (бесшумный)
44. week (неделя) – weekly (еженедельный)
45. anger (гнев) – angry (сердитый)

Источник

Читайте также:  как лучше делать упражнения для наращивания мышц
Adblock
detector